Podnikatelský nápad: datové schránky: řešení Multischránka & díra na trhu

Nesnáším implementaci datových schránek v Česku. Tak dobrá myšlenka a tak špatně realizovaná. To se zase tak často nevidí. Nechal jsem se inspirovat weblogem Radka Hulána a zkusil produkt Multichránka. Jsem příjemně překvapen. Jak stačí málo aby to najednou celkem dobře fungovalo. Multischránka je aplikace naprogramovaná v prostředí Adobe Air. Automaticky a snadno se nainstaluje na počítač. Po zadání potřebných údajů se připojí k datové schránce a stáhne zprávy. Proti webové hrozné aplikaci datové schránky od České pošty má tyto výhody:

  • nemusíte do počítače instalovat žádný obskurní software od firmy Software602;
  • zprávy jsou v počítači uloženy neomezenou dobu, ne pouze 90 dnů;
  • datové zprávy lze třídit a filtrovat
  • lze pracovat s více jak jednou datovou schránkou (pouze u placené verze)
  • Multischránka je funkční na MS Windows, Mac OS a Linuxu.Tedy všude tam, kde je k dispozici Adobe Air.

Program Multischránka mi práci usnadní. Datové zprávy lze vytvářet, mazat a samozřejmě stahovat. Pokud na svém počítači nemáte prostředí Adobe Air, lze ho ze stránek Adobe bez problémů nainstalovat. Program je hezký, ale ovládání je pro mne lehce zmatené. Nepracuji s ním každý den a tak občas hledám kde a co vlastně potřebuji udělat. Program je poměrně malé okénko, ale svá hlášení o právě prováděných akcích na mém velkém monitoru zobrazuje v pravém spodním rohu. Působí to na mne divně.Při práci se dvěma schránkami není žádný problém. Program se sám dokáže aktualizovat. K dnešnímu dni je k dispozici verze 1.2. Vytvořila ho firma Amos software. Program mohu celkem doporučit. Mezi jednookými je nepochybně králem.

Placená verze je dispozici jako součást zakoupení licence Adobe Acrobat nebo za 1500,- Kč. Hlavní výhodou placené verze je možnost používat více jak jednu datovou schránku.

Používám dvě datové schránky. Jednu pro firmu a druhou osobní. U té
osobní zvažuji díky zoufalé implementaci o její zrušení a návrat zpět k
papírovým dopisům. S firemní bohužel nic neudělám. Musí být dle zákona
funkční i nadále.

dsqui

Zkoušel jsem také testovat dsqui. Jde o program, který je pro práci s datovými schránkami napsán v programovacím jazyce Python. Podle všeho by měl umět všechny věci, které potřebuji. Jeho instalace ovšem není snadná. Je nutné do počítače nainstalovat vlastní Python, aplikaci a dále samostatně knihovny PyCairo, PyGObject, PyGTK a GTK. Pro běžného uživatelé to není snadné. Nakonec se mi s touto aplikaci ani nepodařilo se připojit k datové schránce. Program zhavaroval na chybě SSL knihovny. Chybu jsem nebyl schopen odstranit.

Díra na trhu

Je zajímavé, že  nikdo zatím nenaprogramoval lepší webovou aplikaci, než Česká pošta. Našel jsem sice nějaké řešení na u firmy CCV. Produkt se jmenuje nápaditě CCV Datová schránka. Firma ale dokonce nemá uvedeny veřejně ceny. Na firemních stránkách je pouze formulář pro zaslání dotazu. Z toho vyvozuji, že cena produktu bude vyšší jak malá.

Podle mého názoru by nebylo nijak složité naprogramovat Web aplikaci. Obchodní model je jasný. Vše zadarmo. Příjmy může zajišťovat buď reklama na stránkách nebo placené úložiště dat. Případně oboje. Česká pošta nabízí takzvaný datový trezor za neuvěřitelně drahé peníze. Pokud by server snížil cenu třeba na 10 procent, určitě by měl zájemců dost.

Investici na vývoj odhaduji na 500000,- a provozní náklady na 100000,- Kč měsíčně. Pokud bychom zvolili zajištění financování pomocí odměny za datový trezor, kalkulace je taková: Česká pošta nabízí Datový trezor na 500 datových zpráv za 5400,- Kč ročně. Pokud bychom nabídli 90 procentní slevu, budeme stejnou službu prodávat za 540,- Kč ročně, tedy 45,- Kč měsíčně. Pro uhrazení nákladů včetně zisku potřebujeme asi 150000,- měsíčně. Tedy 3333 klientů. Vzhledem počtu datových schránek to vidím jako velmi reálné.Napadlo mě další rozšíření služby, které vy vynášelo další zisk. Jistě by nebyl problém aplikaci technicky i právně ošetřit tak, aby služba zajišťovala i placené papírové výstupy aplikace.

Proč se do toho nepustím sám? Nápad má pro mne dvě důležité nevýhody. Za prvé je omezen pouze na Česko. Na internetu mám rád to, že služba může zasáhnout celý svět. Tato nevýhoda je částečně kompenzována zákonnou povinností mnoha Českých subjektů datovou schránku provozovat. Za druhé stačí drobná změna zákona a obchodní model je pryč. Stačí aby se vláda rozhodla Českou poštu prodat. Třeba protože potřebuje peníze. Pokud by náš obchodní model byl úspěšný, stačí změna nastavení a Česká pošta neumožním žádným zprostředkovatelům přístup do datových stránek.