BMW a Renault

Dnes se podívám na známého výrobce automobilů a motorek BMW (Bayerische Motoren Werke AG). Kromě toho, že BMW Group je jedním z předních světových výrobců automobilů, vyrábí BMW i motocykly a poskytuje finanční služby. Značky automobilů zahrnují značky BMW, Mini a super luxusní Rolls-Royce. Skupina vlastní 24 továren ve 13 zemích, přičemž prodejní síť dosahuje 140 zemí. Celosvětový roční objem přesahuje 2 miliony automobilů a více než 120 000 motocyklů.

Preferenční akcie

Preferuji preferenční akcie. Na valné hromadě hlasovat jistě nebudu, ale mám větší práva při vyplácení dividend a případném vypořádání likvidačního zůstatku. Především jsou ale preferenční akcie výrazně levnější. K dnešnímu dni (13. října 2018) stojí normální akcie na BMW na Xetra 74,49€ a akcie preferenční 64,65€. To je více jak třinácti procentní diskont. Preferenční akcie mají pro mne jednu nevýhodu. Pokud by se někdo rozhodl firmu jako je BMW ovládnout nebo stáhnout z trhu, mají pak pro tuto osobu preferenční akcie menší cenu.

Dále jsem porovnal několik automobilek.

BMW
Daimler
Ford
GM
Toyota
Renault
P/E
5,00
5,94
5,24
185,32
7,86
3,7
P/B
0,77
0,90
0,94
1,24
1,03
0,56
Kapitalizace mld.
43
57
34
45
170
17
Akt. dividend. výnos %
6,22
6,90
9,94
4,78
3,00
5,42
Průměrná dividenda 5 let %
4,39
4,28
4,32
3,73
2,92
3,03
Prům.růst zisku 10 let %
14,56
8,39
4,39
13,73 1)
13,32
7,6
ROE
16,11
15,54
19,7
-11,61
14,02
14,27
Debt to equity
1,06
1,08
2,55
1,93
0,56
0,15

1. v roce 2008 a 2009 ve ztrátě

Trh automobilkám nedůvěřuje. BMW, Daimler i Toyota se jeví jako dobré investice. Nejlepší výsledky má zdá se BMW, ale je proti Toyota trochu předlužené.

Z grafu jsem pro přehlednost vyloučil Ford pro vysoké dluhy a GM pro vysoké P/E. Automobilky jsou za posledních pět let v mínusu. Přestože aut se prodává mnoho a BMW a Daimler mají okolo sebe široký příkop vybudovaný exkluzivní značkou, moc se mi to nelíbí.

Struktura dluhů BMW

Prošel jsem poslední zprávu pro akcionáře. Výsledky nejsou moc uspokojivé. Prodej sice mírně stoupl, ale výsledky jsou horší. BMW to odůvodňuje kurzovými rozdíly a investicemi do vývoje.

Vývoj dlouhodobého dluhu u BMW je taktový:

Po dlouhém zvažování jsem se rozhodl BMW koupit. Ještě zajímavější investicí se stal Renault po maléru se svým šéfem, kdy jeho akcie zcela neopodstatněně šli hluboko na jih.

Zdroj: Morningstar, Patria, BMW