Na téma finského výrobce mobilních telefonů Nokia jsem si přečetl zajímavý článek Děsivý případ pádu společnosti Nokia rukou exmicrosoftího manažera od Patricka Zandla. Patrick Zandl se téměř vůbec nezabývá akciemi firmy Nokia. Výborně ale popisuje jak se této firmě nepodařilo zvládnout přechod od „hloupých“ mobilních telefonů k telefonům „chytrým“, zvaných smartphone v porovnání s firmou Apple a Google. Nokia byla zdaleka nejvýznamnějším výrobcem mobilních telefonů. Z velkých trhů dominovala téměř všude s výjimkou USA.
Podívejme se nyní na Nokii očima investora. Nejprve základní údaje. K dnešnímu dni, tj. k 28. červenci 2011:
- hodnota akcie na NYSE 5,73 USD;
- tržní kapitalizace 21,5 miliardy USD;
- Forward P/E 14,7;
- P/B 1,2
- počet zaměstnanců je téměř 140 tisíc;
- Debt/Equity 0,3
Z těchto údajů vyplývá, že jde o velkou nezadluženou společnost. Průměrný dividendový výnos za posledních 5 let je 3,38 procenta. Růst zisku za posledních 10 let je záporný ve výši -4,83 procenta. Všechny tyto údaje jsou pouze do roku 2010. Očištěný zisk na akcii do roku 2007 velmi zajímavě stoupal. Bohužel od roku 2008 zisk na akcii klesá. Tomu odpovídá i hodnota akcií. Za poslední tři roky cena akcie na NYSE strmě poklesla o více jak 78 procent. V roce 2011 se cash flow Nokia dostává do mínusu.
Pokud se firmě Nokia nepodaří uspět s nasazením operačního systému Microsoft Windows Phone 7, Nokia se může dostat do opravdu vážných problémů. Nový šéf Nokie Stephen Elop vsadil vše na jednu kartu. Na jakou jinou, než na Microsft, kde dlouho sám jako manažer pracoval. Veřejně odmítl dlouho vyvíjený a novináři dobře přijatý Nokia N9 s operačním systémem Meego 1.2 Harmattan. Vše bylo vsazeno na nové telefony s Microsoft WP7. Zatím ale nejsou k dispozici a očekávat je nelze dříve jak koncem roku 2011. Aktuálně Nokia snižuje zásoby telefonů na skladě. Je jasné, že se telefony ze zavrhnutým starým operačním systémem Symbian v budoucnosti budou prodávat velmi špatně. Aktuálně prodej funguje především díky tomu, že Nokia telefony stále zlevňuje. Největší devizou firmy je značka a špičkové distribuční kanály včetně vybudované servisní sítě. Nemyslím tím jenom Evropu. Indie a Čína jsou zeměmi, kde má Nokia výborné postavení. V levných telefonech na rozvíjejících se trzích má Nokia dokonce více jak 50 procent. Jednou tito uživatelé budou chtít chytré telefony a pokud jim je Nokia bude umět nabídnout v rozumné kvalitě a ceně, zákazníci zůstanou většinou věrni této značce. Na druhé straně je v tomto segmentu obrovská konkurence. Stále vznikají noví výrobci levných mobilních telefonů. Je velmi těžké jim konkurovat, protože jejich ceny jsou někdy až neuvěřitelně nízké. Skutečné zisky jsou samozřejmě u dobře vybavených telefonů. Zde je zákazník ochoten si výrazně připlatit za kvalitní a pokročilý telefon.
Investici do akcií Nokia považuji za značně rizikovou. Jde zde ale velký potenciál růstu. Pokud by se Nokii podařil návrat do čela peletonu k Apple a Smasungu., investor vydělá a ne málo. Nedovedu si ale úspěch představit. Novináři se již dnes o spojení Nokia Microsoft vyjadřují velmi negativně. Domnívám se, že i když budou nové telefony Nokia s MS WP7 téměř bez chyby, recenze moc příznivé nebudou. Odborní novináři očekávají selhání. Nedivím se jim. Nedovedu si představit úspěch, který by mohl vyjí ze spojení dvou neúspěšných firem. Jak Nokia, tak Microsoft jsou dnes na poli mobilních telefonů na druhé koleji.
Zdroje: Lupa.cz, Morningstar